WC-THEATER
RUIM 50 AFBEELDINGEN & VERWIJZINGEN VANUIT MIJN WC
Ja, misschien een vreemde naam die zomaar ineens ontstond.
Maar het was gewoon zo.
Bij het opnieuw bekijken van het bijzondere filmpje "VADER" dacht ik plotseling aan de poppen waar het filmpje mee begint.
In welk onbekend, maar niet onbelangrijk Nederlands museum, had ik die eerste beelden ook alweer gefilmd?
En waarom poppen in een filmpje over mijn vader?
Was het misschien dat ik vroeger als kind altijd gewoon was met mijn 2 jaar oudere broer om te zeggen:
"Pappa's pop en mamma's prinsje!"
en dan kregen mijn beide ouders echt stevige zoenen van hun 2 jongste kinderen.
Ja, we hielden van onze ouders en zeker op die momenten.
Maar ook speelde misschien wel mee dat ik destijds een gesprek had met de bijzondere toneelregisseur Dirk Tanghe. En we hadden het toen dus gehad over ook zijn vader.
Dirk Tanghe was een regisseur die toneelvoorstellingen maakte die ik altijd geweldig vond en het was meestal een feestje voor mij om naar zijn theatervoorstellingen te gaan.
Echt heel erg bijzonder.
Dolf Zwerver (een van mijn vaders vroegere vrienden, je ziet Dolf in de film VADER verschijnen) en zijn vrouw kende Dirk Tanghe ook erg goed en waren beiden van zijn theatervoorstellingen onder de indruk.
Op het toneel verbeelde Dirk eigenlijk ook een beetje zijn eigen vader, een gedreven theatermaker in het amateur theater, door een levensgroot opblaasbaar decor. Ik vond dat een geweldige vondst van Dirk.
In het gesprek met mij, bekende Dirk zelfs dat hij zelf op het toneel verwekt was door zijn beide ouders.
Het gegeven staat dus heel erg dichtbij voor zijn eigen theater gedrevenheid.
Dit is dus de reden dat ik een klein fragment in dit filmpje wilde stoppen, maar dus niet onbelangrijk.
Mijn vader was ook helemaal bezeten van verhalen.
Net zo als de vader en de moeder van destijds mijn eigen moeder.
Soms zeg ik daarom: ALLES IS VERHAAL
De werkelijke poppen die ik filmde kwamen dus uit het Nederlandse Poppenspel(e)museum, een klein, maar heel bijzonder museum in het dorpje Vorchten, een dorpje waarvan ik de plaatsnaam weer vond in mijn wc.
En toen ik op dat moment om me heen keek in dat kleinste privé kamertje van mijn huis, (het kamertje waar dus al honderden mensen zich even privé moesten terug trekken) , dacht ik bij mezelf, deze ruimte is eigenlijk gewoon een klein museum!
Ja en toen maakte ik er dus een fotoserie van.
WC THEATER
OVER 50 IMAGES & REFERENCES FROM MY WC
Yes, maybe a strange name that just came up all of a sudden. But it just happened. When watching the special movie "VADER" again, I suddenly thought of the dolls with which the movie starts. In which unknown, but not unimportant Dutch museum, had I filmed those first images?
And why dolls in a movie about my father?
Could it have be because me and my 2 years older brother always told to my mam and dad:
"Daddy's doll and mommy's little prince!" ???
...and then both parents got really firm kisses from their 2 youngest children.
Yes, we loved our parents and especially in those moments.
But perhaps it also played a role that I had a conversation with the very special stage director Dirk Tanghe at the time.
And we were talking also about his father that moment.
Dirk Tanghe was a stage director that I always loved and it was usually a big party for me to go to his theatrical performances.
Really very special.
Dolf Zwerver (one of my father's best old best friends, you see Dolf appear in the film VADER) and his wife also knew Dirk Tanghe very well and were both impressed by his theater performances.
On stage Dirk also somewhat depicted his own father, he was a passionate theater maker in amateur theatre. Dirk performed this through a life-size inflatable decor. I thought that was a great find from Dirk.
In the conversation with me, Dirk even confessed that he himself was conceived on stage by both his parents.
The fact is therefore very close to his own theater drive.
This is the reason that I wanted to put a small fragment in this video, but not unimportant.
My father was also obsessed with stories.
Just like the father and mother of my own mother at the time.
Sometimes that's why I say: "EVERYTHING IS STORY!"
The actual dolls I filmed came from the Dutch Puppetry Museum, a small, but very special museum in the village of Vorchten, a village whose name I found again in my toilet.
And when I looked around at that moment in this really smallest private room of my house, (the room where hundreds of people were withdraw privately already), I thought to myself, this space is really a small museum!
Yes and then I made a photo series of it.
HET "WG-THEATER"
Het WC-THEATER is natuurlijk ook een directe verwijzing naar het zogeheten WG-THEATER
Toen ik jaren geleden op de kunstacademie in Enschede zat, kreeg ik door toedoen van een klasgenoot van mijn toenmalige vriendin Bernadette Beunk uit Keienburg, de mogelijkheid om samen met andere medestudenten voor slechts een paar gulden per maand een kamertje te huren in het voormalige Amsterdamse ziekenhuis: HET WILHELMINA GASTHUIS ZIEKENHUIS, of afgekort door de Amsterdammers HET WG. Omdat men het ziekenhuis destijds af wilde breken, hebben toen een groep mensen, waaronder vele kunstenaars, het ziekenhuis van de sloop willen redden, door het ongevraagd, gewoon maar in bezit te gaan nemen. Het was in mijn jeugd een zeer vaak voorkomend gebeuren, dat men dus in de volksmond: "KRAKEN" noemde.
Je kende in Amsterdam zelfs de zogeheten 'KRAKERSBEWEGING. Iemand die een huis of gebouw wilde gaan kraken, kon zich daar bij aanmelden en dan werd de hele procedure van "het kraken" precies uitgelegd en gaven zij zelfs hun voorlichting en assistentie bij het voor het eerste moment te gaan kraken.
In ieder geval kon ik voor een heel klein bedrag een gezamenlijk kamertje huren in het centrum van Amsterdam, een kamertje waar ik destijds veel gebruik van had willen maken, want ik had verschillende opdrachten en kunstenaars-vrienden in Amsterdam wonen en toen ik op daar regelmatig kwam leerde ik ook veel medekrakers kennen. Dat waren niet altijd kunstenaars, maar wel mensen die niet afstandelijk tegenover kunst stonde. Zo heb ik het meegemaakt dat een loodgieter en een bakker beiden uiteindelijk liever Kunstenaar wilden worden. Zelfs hadden we er een aardige wijnhandelaar wonen, die dan weer samen met de kok een alternatief kunstenaarsrestarant begonnen. Ik vond het erg leuk om er te wonen en te werken en deed mee aan vele gezamenlijke kunstenaarsactiviteiten. Tevens hadden we er de organisatie. GERED GEREEDSCHAP gekregen en dus het zogeheten WG-THEATER
DE GEBOORTEPLAATS VAN MIJN EIGEN MOEDER
Teven stond het gebouw waar ik toen op dat WILHELMINA GASTHUIS ZIEKENHUIS terecht was gekomen.
THE "WG THEATER"
The WC THEATER is of course also a direct reference to the so-called WG THEATER
When I was at the art academy in Enschede years ago, a classmate of my then girlfriend Bernadette Beunk from Keienburg gave me the opportunity to rent a room in the former Amsterdam hospital for only a few guilders a month. : THE WILHELMINA GASTHUIS HOSPITAL, or abbreviated by the Amsterdammers HET WG. Because they wanted to demolish the hospital at the time, a group of people, including many artists, wanted to save the hospital from demolition, by simply taking possession of it without being asked. It was a very common event in my youth, which is popularly called: "KRAKEN".
In Amsterdam you even knew the so-called 'KRAKERS MOVEMENT. Someone who wanted to squat a house or building could register there and then the whole procedure of "squatting" was explained in detail and they even gave their information and assistance with the first moment to start squatting.
In any case, I was able to rent a joint room in the center of Amsterdam for a very small amount, a room that I would have liked to use a lot at the time, because I had various assignments and artist friends living in Amsterdam and when I was there regularly I also got to know many fellow squatters. These were not always artists, but they were people who were not distant from art. For example, I experienced that a plumber and a baker both eventually wanted to become an artist. We even had a nice wine merchant living there, who then started an alternative artists' restaurant together with the cook. I really enjoyed living and working there and I participated in many joint artist activities. We also had the organization there. SAVED TOOLS and thus the so-called WG THEATER
MY OWN MOTHER'S BIRTHPLACE
Also stood the building where I had ended up at that WILHELMINA GUESTHOUSE HOSPITAL.
WIE IK BEN?
Op vrijdag 15 juli 2022 gaf ik om uur 03:33 AM een antwoord aan een nieuwe tiktok-vriemdin die me de vraag stelde: "Wat voor muziek ben jij?"
Ik ben muziek waarmee ik je hopelijk ooit eens kan laten groeien en bloeien en waarin ik je mee wil wil nemen in prachtige verhalen.... want ik ben een muzikanten-zoon van een vader die mij en mijn 2 oudere broers, destijds altijd prachtige verhalen kon vertellen. En toen ik 18 jaar was, redde ik zelfs het leven van een oudere man die uit de trein wilde springen. En dat deed ik toen door voor hem muziek te gaan maken.
WHO I AM?
On Friday, July 15, 2022, at 03:33 AM, I replied to a new tiktok vriemdin who asked me the question, "What kind of music are you?"
I am music with which I hope one day I can let you grow and bloom and in which I want to take you along in beautiful stories.... because I am a musician son of a father who gave me and my 2 older brothers, then always beautiful could tell stories. And when I was 18, I even saved the life of an elderly man who wanted to jump off the train. And I did that by making music for him.
Misschien niet erg opzienbarend, maar de wc-verlichting komt via een officiele dokalamp die mogelijk zelf gemaakt was door de maker ervan. Die man was meneer Wim Vink uit Zoetermeer, een vriendelijke oudere man die helaas zijn vrouw was verloren en een nieuwe vriendin op een andere locatie had gevonden. Hij wilde me zijn etage graag in onderhuur aanbieden en ik heb daar dankbaar gebruik van willen maken. Ik had het immers mee kunnen maken dat ik in het jaar 2003 werkelijk mijn eigen huis kon worden uitgezet onder bedreiging van de politie.
Na eerst een aantal maanden bij vrienden in Amsterdam Noord te hebben gewoond en deels op een camping aan de rand van Zoetermeer (de geitenboerderij) te hebben verbleven, was ik toen heel erg blij met deze woning.
Helaas werd ik door mijn tegenstanders er ook weer toe aangezet om ook die tijdelijke woning weer te moeten verlaten en heb ik onder dankzegging van een vriendelijke psychiater (meneer Vetter) gelukkig een urgentie kunnen verkrijgen om een woning in Rijswijk te kunnen gaan betrekken.
Perhaps not very startling, but the toilet lighting comes from an official darkroom lamp that may have been made by its creator.
That man was Mr. Wim Vink from Zoetermeer, a friendly older man who had unfortunately lost his wife and found a new girlfriend in a different location. He wanted to sublet his floor to me and I was grateful to make use of it. After all, I could have experienced that in 2003 I could actually be evicted from my own house under threat of the police.
After living with friends in Amsterdam Noord for a few months and partly staying at a campsite on the edge of Zoetermeer (the goat farm), I was very happy with this house.
Unfortunately, my opponents also urged me to have to leave that temporary home again and, thanks to the thanks of a friendly psychiatrist (Mr. Vetter), I was fortunately able to obtain an urgency to move into a house in Rijswijk.
Mijn allereerste vlucht naar de Philipijnen gaf mij een zeer grote indruk en ik nam de muziek zeer in mij op waaronder het toen zeer populaire nummer "ANG TIGULANG" Het nummer dat mijn nichtje Leira nog eens helemaal heeft uitgeschreven en dan dus hangt in het WC-THEATER. In de film hieronder kun je het nummer "ANG TI GU LANG" na 07:40 minuten beluisteren.
My very first flight to the Philippines gave me a very big impression and I took in the music very much, including the then very popular song "ANG TI GU LANG" The song that my niece Leira once again completely transcribed and then hangs in the WC THEATER. In the movie below you can start listening that song "ANG TI GU LANG" after 07:40 minutes.
La, la, la, la, la, la
La, la, lo, la , la, la,
La, la, la, la, la, la, lo, la...
Ang akong lolo magsige lag pagwapo
Bisag wala na sya'y buhok sa iyang ulo
Ang akong lola kay mag lagot niya
Kay ang chiks pwirting man gyud niyang pilita
Sige'g pamada bisag nangurog gi ka ihi na
Mao kana si lolo, ang akong lolo nga gwapo...
Ang tigulang bisag bako
Maningkamot mobarog motindog aron molabyog
Ang tigulang bisag bako
Maningkamot mobarog motindog aron molabyog
Karon si lola nasada nagpagwapa
Nagbutag pulbos lipstick nagmaskara
Unya si lolo pwirti niyang lagota
Kay si lola magsul-ob man diay mubo na saya
Sige'g lamba-lamba bisag nagurog lang tuhod niya
Mao kana si lola ang akong lola nga gwapa
Ang tigulang bisag bako
Maningkamot mobarog motindog aron molabyog
Ang tigulang bisag bako
Maningkamot mobarog motindog aron molabyog
La, la, la, la, la, la
La, la, lo, la, la, la,
La, la, la, la, la, la, lo, la ...
Mijn grootvader zal altijd knap zijn
Ook al heeft hij geen haar meer op zijn hoofd
Mijn oma zou haar haten
Omdat de chiks pwirten dwong hij echt
Het is oké, zelfs als je je urine al schudt
Dat is opa, mijn knappe opa...
De oude hoewel niet
Probeer op te staan ​​om te zwaaien
De oude hoewel niet
Probeer op te staan ​​om te zwaaien
Nu wordt oma NASada mooier
Breaking poeder lippenstift masker
Toen dwong zijn grootvader zijn lagota
Omdat oma ook korte rokjes zal dragen
Hij bleef kronkelen, ook al trilden zijn knieën
Dat is oma, mijn mooie oma
De oude hoewel niet
Probeer op te staan ​​om te zwaaien
De oude hoewel niet
Probeer op te staan ​​om te zwaaien
La, la, la, la, la, la
La, la, lo, la, la, la,
La, la, la, la, la, la, lo, la ...
My grandfather will always be handsome
Even though he no longer has hair on his head
My grandmother would hate her
Because the chiks pwirting he really forced
It's okay even if you're already shaking your urine
That's grandpa, my handsome grandfather ...
The old though not
Try to stand up to swing
The old though not
Try to stand up to swing
Now grandma nasada is getting prettier
Breaking powder lipstick mask
Then his grandfather forced his lagota
Because grandma will also wear short skirts
He continued to squirm even though his knees were shaking
That’s grandma my pretty grandma
The old though not
Try to stand up to swing
The old though not
Try to stand up to swing
IN ZOETERMEER SPRAK IK OVER PIJN
(IN ZOETERMEER I TALKED ABOUT PAIN)
EEN STRIJD IN HAAT-WOORDEN IN EEN TELEVISIESTUDIO
A BATTLE OF HATE WORDS IN A TELEVISION STUDIO
Op een islamitische omroep volgde ik ooit een gesprek tussen een interviewer en een gesluierde vrouw die de titel van dokter droeg. Op een gegeven moment waren ze het totaal niet meer met elkaar eens en werd de dokter zonder pardon de studio uit gezet. Ik had het nog nooit zo'n extreem voorbeeld gezien voor een televisieuitzending, maar het was dus een echt woordgevecht. En het enige dat er overbleef was haat. Op de achtergrond hoor je een bekende treurmars van Handel die ik altijd heel erg sterk en krachtig heb gevonden. De kracht die een negatief gevoel voor mij wist om te zetten naar een positief gevoel.
On an Islamic broadcaster, I once followed a conversation between an interviewer and a veiled woman who bore the title of doctor. At one point, they completely disagreed and the doctor was unceremoniously kicked out of the studio. I had never seen such an extreme example for a television broadcast, but so it was a real word fight. And all that was left was hatred. In the background you can hear a well-known funeral march by Handel that I have always found very strong and powerful. The power that managed to convert a negative feeling for me into a positive feeling.
DE STRIJD VAN MEGA-HELD KUNSTENAAR JOSE RIZAL
THE BATTLE OF MEGA-HERO ARTIST JOSE RIZAL
Niet veel mensen kennen de verwandschap met Jose Rizal en Samuel Beckett. Toch hebben vele mensen in de Filippijnen met betrekking tot hun megaheld kunstenaar Jose Rizal wel eens van Gertrude Beckett gehoord en daar bleef het dan vaak bij. Toch toen ik me besefte dat Samuel Beckett echt mogelijk een familieverwant van Gertrude Beckett was, vond ik zijn eerste grote stap om onderzoek te willen gaan doen in juist die hoofdstad Parijs, de plaats waar zijn mogelijke tante Gertrude Beckett het verlies van "haar prins op het witte paard" naar toe zag verdwijnen. Het onderzoek van Samuel Beckett, was dus heel "toevallig" een onderzoek dat gericht was op de onderwerpen
LIEFDE, HOOP & ARMOEDE.
Hoe dan ook, Samuel Beckett bestloot als de grootste stap in zijn leven een jaar lang onderzoek te gaan doen naar de werkelijke betekenis van armoede, hoop en liefde. Hij deed dit doordat hij een jaar lang tussen de allerarmsten van de wereldstad Parijs (CLOCHARS) ging wonen. Na dat jaar schreef Samuel Beckett dus zijn stuk: "WACHTEN OP GODOTH", het geweldige toneelstuk dat hem toen in 1x wereldberoemd heeft gemaakt.
Not many people know the relationship between Jose Rizal and Samuel Beckett. Still, many people in the Philippines have heard of Gertrude Beckett regarding their megahero artist Jose Rizal, and that's often it. Yet when I realized that Samuel Beckett really may have been a relative of Gertrude Beckett, I found his first big step to want to do research in the very capital city of Paris, the place where his possible aunt Gertrude Beckett had suffered the loss of "her prince on saw the white horse" disappear towards it.
So Samuel Beckett's research was quite "coincidental" a study that focused on the topics
LOVE, HOPE & POVERTY.
Anyway, as the biggest step in his life, Samuel Beckett decided to spend a year researching the real meaning of poverty, hope and love. He did this by living for a year among the very poorest of the metropolis of Paris (CLOCHARS). So after that year, Samuel Beckett wrote his play: "WAITING FOR GODOTH", the great play that made him world famous in 1x.
HIER EEN AANKONDIGING VAN EEN THEATERVOORSTELLING VAN LOTTE VAN DEN BERG DE DOCHTER VAN JOZEF VAN DEN BERG EN DAT WAS EEN VAN DE MEEST BELANGRIJKE POPPENSPELERS VAN NEDERLAND EEN ACTEUR DIE ZELFS DOOR HET BEKENDE "HOLLAND-FESTIVAL" SPECIAAL GEVRAAGD WERD OM ER VOOR EEN SPECIALE VOORSTELLING VOOR TE GAAN SCHRIJVEN. OOK LOTTE HEB IK MOGEN LEREN KENNEN ALS UITEINDELIJK EEN ZEER BIJZONDERE THEATERMAKER MET ZEER UITZONDERLIJKE VOORSTELLINGEN WAAR IK ER VERSCHILLENDEN VAN HEB WILLEN ZIEN. IK ZAG DAT HIER EEN GROOT TALENT KON WORDEN DOORGEGEVEN VAN VADER OP DOCHTER.
HERE'S AN ANNOUNCEMENT OF A THEATER PERFORMANCE OF LOTTE VAN DEN BERG THE DAUGHTER OF JOZEF VAN DEN BERG AND THAT WAS ONE OF THE MOST IMPORTANT PUPPLIERS IN THE NETHERLANDS AN ACTOR WHO EVEN TAKEN SPECIAL QUESTION BY THE KNOWN "HOLLAND FESTIVAL" FOR A WERDLAND FESTIVAL TO WRITE FOR. I ALSO HAD TO KNOW LOTTE AS FINALLY A VERY SPECIAL THEATER MAKER WITH VERY EXCEPTIONAL PERFORMANCES OF WHICH I WANT TO SEE SEVERAL OF THEM. I SAW THAT A GREAT TALENT COULD BE TRANSFERRED FROM FATHER TO DAUGHTER HERE
EINDE
Maak jouw eigen website met JouwWeb