TOEVAL
Bestaat het echt?
Op zondag 26 juni 2022, sla ik mijn boek van Jos Tobben " De crisis rotonde", op een willekeurige of toevallige pagina open en lees ik daar heel toevallig over:
DE ZICHTBARE WERELD
(blz.nr. ontbreekt toevallig, maar zou 69 moeten zijn)
Van alle wegen die je kunt inslaan
is er geen een zo mooi als die van jou.
De fundering is al gelegd,
maar de bestrating, die kies jij.
Jij bepaalt het verloop van het pad,
de breedte, aankleding en de zijsporen.
Soms minder je vaart
door bewust te kiezen voor een wegversmalling
of extra rustplaats.
Andere keren maak je keuzes
zonder dat je het goed en wel beseft,
maar in alles wat je doet,
klinkt jouw opgedane zelfkennis door.
De reflectie van de ooit zo verborgen binnenwereld
is nu zichtbaar in de buitenwereld.
In dit deel van de reis
geef hier jouw zichtbare wereld gestalte
door het pad te vormen
dat je wilt bewandelen,
met oog voor het landschap dat je doorkruist.
Voorts is deze bladzijde "toevallig" de enige bladzijde in het hele boek die in het blauw is gedrukt
en heeft de hieronder getoonde illustratie:
BY CHANCE
Does it really exist?
On Sunday June 26, 2022, I open my book of Jos Tobben that happens to be lying on the chair next to my bed. The book is titled:"The Crisis Roundabout" and I open the book to a random or accidental page that I happen to have never read or opened before. Here I read:
THE VISIBLE WORLD
(page no.: missing!, but should be 69)
Of all the roads you can take
there is none as beautiful as yours.
The foundation has already been laid
but the pavement, you choose it.
You determine the course of the path,
the width, decoration and the sidings.
Sometimes you slow down
by consciously choosing to narrow the road
or additional resting place.
Other times you make choices
without you realizing it,
but in everything you do,
resounds through your acquired self-knowledge.
The reflection of the once hidden inner world
is now visible in the outside world.
In this part of the journey
shape your visible world here
by forming the path
that you want to walk,
with an eye for the landscape you cross.
Furthermore, this page "coincidentally" is the only page in the entire book printed in blue
and has the illustration shown below:
Omdat er na de vertaling in het Engels, toevallig een betere tekst ontstaat in het Nederlands, hierbij ook nog even de nieuw omschreven tekst van hierboven:
(Because after the translation in English, coincidentally a better text arises in Dutch, also the new text from above:)
TOEVALLIG ( TOEVAL)
Bestaat het echt?
Op zondag 26 juni 2022 sla ik mijn boek van Jos Tobben open dat toevallig op de stoel naast mijn bed ligt. Het boek is getiteld: "De Crisisrotonde" en ik sla het boek open op een willekeurige of toevallige pagina die ik toevallig nog nooit heb gelezen of geopend. Hier lees ik:
(pagina nr.: ontbreekt!, maar zou 69 moeten zijn)
Van alle wegen die je kunt nemen
er is er geen zo mooi als de jouwe.
De basis is al gelegd
maar het trottoir, jij kiest het.
Jij bepaalt het verloop van het pad,
de breedte, decoratie en de zijsporen.
Soms vertraag je
door er bewust voor te kiezen de weg te verkleinen
of extra rustplaats.
Andere keren maak je keuzes
zonder dat je het doorhebt,
maar bij alles wat je doet,
weerklinkt door je verworven zelfkennis.
De weerspiegeling van de ooit verborgen innerlijke wereld
is nu zichtbaar in de buitenwereld.
In dit deel van de reis
vorm hier je zichtbare wereld
door het pad te vormen
dat je wilt lopen,
met oog voor het landschap dat je doorkruist.
Verder is deze pagina "toevallig" de enige pagina in het hele boek in blauw gedrukt
en heeft de onderstaande afbeelding:
Maar wat verwoord de bovenstaande tekst eigenlijk?
Het verwoord dat de mens beschikt over een veelal onbewust keuze apparaat die ikzelf op wil vatten als zijnde DE VRIJE WIL Dit sluit aan bij de wetenschap dat de mens zelfs voor 95 % alles vanuit het onbewuste zijn leven zal delen. Tot dit verhaal sprak al eens iemand tot. mij door een succesvol lijkende ondernemer. Nadat ikzelf in een presentatie de ondervindingen van de driedeling van de Iranese professor Albert Mahrabian had willen noemen en zijn conclusie van dat de mens zich voor slecht 7% zichzelf uitdrukt met woorden 38 % zichzelf uitdrukt met klank en vervolgens voor 55 % zichzelf uitdrukt met lichaamstaal. Was mijn eigen conclusie geweest dat lichaamstaal eigenlijk gelijk kon staan aan de kunst van het beeld ( de beeld of beeldende kunst) En de kunst van de beweging ( De dans of bewegingskunst )
STICHTING BANDO
De stichting Bando die ik zelf in 2006 heb op willen richten vertegenwoordigd dan ook 4 verschillende vormen van kunst die mij persoonlijk al mijn hele leven hadden gefascineerd. Dit had ik namelijk vele jaren daarvoor al kenbaar willen maken via een Amsterdams wereldwijd netwerk organisatie van het zogeheten Mickery Theater.
Het Nederlandse onderzoeksorgaan waar mijn docente Janny Donkers mij via het vakonderdeel SCENOGRAFIE naar had willen verwijzen. Mijn eigen levensonderzoek had immers al tot deze 4 uitdrukkingsvormen kunnen verwijzen?
MICKERY
Ik had mezelf daarom tot het wereldwijde theater netwerk van het Mickery Theater willen richten. En ik deed dit met het idee voor een levensgroot, in Nederland zeer populair spel, een spel waar vrijwel alle Nederlandse kinderen mee op groeien. Het draagt de naam:"MENS ERGER JE NIET". spel.
Het spel wil alle spelers ervan leren dat je een spel moet leren voor je plezier en vermaak en niet om te gaan winnen. En het spel leert dat de mens dus om niet elkaar te gaan ergeren, maar om elkaar juist te willen gaan vermaken als het meest belangrijke element. Hoevaak kunnen eenvoudige spelletjes wel niet uitmonden in zeer grote ruzies?
MONOPOLY VOORBEEELD
Voor mijzelf als kind was het spel "Monopoly" het spel dat behoorlijk uit de hand kon lopen tot hele grote ruzies en dat terwijl het altijd zo vredig kon beginnen. Helaas kan het spel MONOPOLIE ook werkelijk hebberigheid in de hand werken zoals. Ik dat als kind heel duidelijk heb kunnen ervaren.
Ik zie dan nog steeds het beeld voor mij dat ik samen met mijn 2 oudere broers MONOPOLIE speelden en dat de ruzie zo uit de hand had kunnen lopen, dat mijn vader geen andere oplossing meer zag om alle speelgeld briefjes 1 voor 1 te gaan verscheuren. Mijn vader heeft mij daarmee dus heel duidelijk mee kunnen aantonen dat ook dat spelletje MONOPOLIE net zo als het spelletje MENS ERGER JE NIET gewoon een spelletje was dat je voor je plezier moest leren spelen.
Het spelletje. MENS ERGER JE NIET is hier dus een Nederlanda voorbeeld spelletje waarbij men speciaal er op gericht.moet zijn, dat men het spel niet met al het geweld hoeft te gaan om het WINNEN.
KUNST ALS VOORBEELD
Na veel ervaringen binnen de verschillende kunstvormen zag ik het als een absolute noodzaak dat de 4 grote kunstrichtingen ook wel eens iets beter met elkaar mochten leren samen te werken. Gewoon om zo tot een beter en krachtiger eindresultaat te kunnen komen. En waarbij het dus niet meer alleen mocht gaan om "het winnen" De vaak veel te grote IJDELHEID van de eigen gekozen studierichting, was ik het gewoon niet mee eens. Met het te persoonlijke streven voor het winnen of "de. Beste te willen zijn" was daarom de grote les die ik nooit meer had kunnen vergeten. De mens moet zichzelf vooral richten op een goed samenspel. Dit voorbeeld zien we toch immers ook bij een groep muziekanten die samen spelen? In een vervolgonderzoek met stichting Bando was dit zelfs wereldwijd nog steeds dit volgens mij nog steeds de hele noodzaak. En had ik mezelf niet in verbinding willen gaan stellen met werkelijk de allergrootsten en meest krachtige voorbeelden van deze 4 kunstgroepen?
Dus niet toevallig en niet voor niets kwamen de 4 verschillende kunstvormen veelvuldig voor in de BANDO film over het onderwerp VERTROUWEN
GELOOF
En daarbij voegte ik er toen ook nog een geheel nieuw element er aan toe en dat was ""GELOOF".
Per "toeval " was ik hiermee begonnen toen ik de naam SAMUEL, als de naam van een hele bijzondere advocaat, heel "toevallig" was tegen gekomen.
Ik was de naam SAMUEL tegen gekomen in het boek SPIEGELOGIE van een bekend Nederlands verhalenverteller die de naam Willem de Ridder droeg. Ik had deze bijzonder mens "toevallig" persoonlijk al goed had leren kennen. En ik had zijn boek willen kopen na mijn persoonlijk bezoek in zijn huis in de Nederlandse stad Bussen. Dus echt niet voor niets had ik me met de film over VERTROUWEN mij niet alleen willen richten op de Nederlandse en Europese grootheden die afkomstig waren uit de 4 verschillende kunstwerelden, maar ook op bekende Nederlanders die zich hadden willen richten op geloofsverhalen
Hans de Groot, sinds 2006 de oprichter van stichting Bando
But what does the above text actually say?
The wording that man has an often unconscious choice device that I myself want to understand as being THE FREE WILL This is in line with the knowledge that people will even share their life for 95% of everything from the unconscious. Someone once spoke to this story. me by a successful appearing entrepreneur. After I myself wanted to mention in a presentation the experiences of the tripartite division of the Iranian professor Albert Mahrabian and his conclusion that man 7% express themselves with words 38% express themselves with sound and then for 55% express themselves with body language. Had my own conclusion been that body language could actually equate to the art of the image (the image or visual arts) And the art of movement (The dance or movement art)
BANDO FOUNDATION
The Bando foundation that I wanted to set up myself in 2006 therefore represents 4 different forms of art that had fascinated me personally all my life. I had wanted to make this known many years before through an Amsterdam worldwide network organization of the so-called Mickery Theater. The Dutch research body to which my teacher Janny Donkers wanted to refer me via the SCENOGRAPHY subject. After all, my own life research could have already referred to these 4 expressions?
MICKERY
I therefore wanted to address myself to the worldwide theater network of the Mickery Theater. And I did this with the idea for a life-size game that is very popular in the Netherlands, a game that almost all Dutch children grow up with. It bears the name: " MENS ERGER JE NIET - HUMAN DON'T ANNOY YOU". game. The game aims to teach all players that you should learn a game for fun and entertainment and not to win. And the game teaches that people do not want to annoy each other, but rather want to entertain each other as the most important element. How often can simple games turn into very big fights?
MONOPOLY EXAMPLE
For me as a child, the game "Monopoly" was the game that could get quite out of hand to very big fights and that while it could always start so peacefully. Unfortunately, the game MONOPOLY can actually encourage greed, such as. I experienced that very clearly as a child.
I still see the image before me that I played MONOPOLY with my 2 older brothers and that the quarrel could have gotten so out of hand that my father saw no other solution to tear up all the play money notes 1 by 1.
So my father was able to demonstrate to me very clearly that that game MONOPOLY, just like the game MENSERGERJENIET, was just a game that you had to learn to play for fun.
The game. MENS ERGER JE NIET is therefore a Dutch example game in which one has to be especially focused on the fact that one does not have to go to the game with all the violence to WIN.
ART AS AN EXAMPLE
After many experiences within the various art forms, I saw it as an absolute necessity that the 4 major art directions could also learn to work together a little better. Simply to achieve a better and more powerful end result. And where it could no longer just be about "winning" I simply did not agree with the often much too great VANITY of the chosen field of study. Having too personal aspiration for winning or "wanting to be the best" was therefore the great lesson that I could never have forgotten. People should focus themselves above all on good teamwork.
After all, we also see this example in a group of musicians who play together?
In a follow-up study with the Bando foundation, this was still the very great necessity, even worldwide, I think.
And wouldn't I have wanted to connect myself with really the greatest and most powerful examples of these 4 art groups?
So it was no coincidence and not for nothing that the 4 different art forms were frequently featured in the BANDO film on the subject of TRUST
FAITH
And then I also added a whole new element to it and that was "FAITH". I had started this by "coincidence" when I came across the name SAMUEL, as the name of a very special lawyer, very "by accident". I had come across the name SAMUEL in the book SPIEGELOGIE by a well-known Dutch storyteller named Willem de Ridder. I had already gotten to know this special person well "by chance".
And I had wanted to buy his book after my personal visit to his house in the Dutch city of Bussen.
So it's not for nothing that I wanted to focus with the film about TRUST me not only on the Dutch and European greats who came from the 4 different art worlds, but also on well-known Dutch people who wanted to focus on stories of faith.
Hans de Groot,
founder of the Bando . foundation
since 2006
Maak jouw eigen website met JouwWeb